مایع فسفاته چیست ؟

مایع فسفاته چیست ؟

مایع فسفاته چیست ؟

مایع فسفاته چیست ؟

مشخصات محصول مایع فسفاته :

• نام شیمیایی : مایع فسفاته.

• اسامی مترادف با مایع فسفاته : مواد فسفاته کاری ، phosphate .

• گرید محصول : ۱. مایع فسفاته صنعتی .

طرز کار مایع فسفاته

فسفاته کاری به عملی می گویند که در آن آهن ، فولاد ، گالوانیزه ، آلومینیوم با محلول رقیق اسید فسفریک حاوی مواد شیمیایی ، بر اثر واکنش شیمیایی که در سطح فلز ایجاد می گردد تبدیل به لایه محافظ فسفات نامحلول ظریف و یکنواخت در مقابل خوردگی یا ساییدگی می گردد. وزن و ساختمان لایه بوسیله کنترل بر روی زمان ، حرارت ، نوع محلول و نحوه تمیز نمودن سطح قبل از پوشش دادن انجام می گیرد متدهای فسفاته کاری معمولا وسیله اندازه و شکل قطعه فلز که باید پوشش داده شود تعیین می گردد.

اجسام کوچک در سبدهای چرخان غوطه ور ، در محلول پوشش فسفاته می گردند اما وسایل بزرگ را می توان در محلول غوطه ور ساخته یا در سیستم پاششی پوشش داد و ورق هایی که کاملا صاف و یکنواخت هستند بهتر است به روش پاششی فسفاته کرد و قطعاتی که خلل و فرج زیاد دارند به روش غوطه وری – پاششی فسفاته می نمایند.

موارد مصرف و کاربرد مایع فسفاته

استفاده از پوشش برروی فلزات به خصوص فولاد به عنوان یک لایه چسبنده و مقاوم در برابر خوردگی در زیر رنگ می باشد. به طور کلی کاربردهای فسفاته عبارتند از

۱. یک لایه مقاوم به عنوان پایه رنگ.

۲. یک لایه مقاوم برای جلوگیری از خوردگی.

 

مراحلی برای انجام فسفاته کاری وجود دارد :

۱. پاک نمودن سطح یا چربیگیری.

۲. آبکشی.

۳. فسفاته کاری.

۴. آبکشی.

بسته به شرایط بعضی از مراحل بالا حذف و اضافه می گردد.

چربی گیری : به دلیل اینکه واکنش شیمیایی نتیجه اش رسوب پوشش فسفاته بر روی سطح فلز می باشد و این عمل بستگی مستقیم به تماس فلز با محلول فسفاته دارد به این جهت سطح تماس باید کاملا تمیز بوده تا این عمل انجام شود تمیز نمودن به دو صورت فیزیکی و شیمیایی قابل اجراست.

در حالت فیزیکی می توان توسط دستمال ، سندپلاست یا شات پلاست استفاده کرد. در روش شیمیایی از مواد چربیگیر استفاده می گردد. این مواد بر دو نوع است :

۱. قلیایی

۲. امولسیون

 

مایع فسفاته چیست ؟

 

از مواد چربیگیر می توان به روش دستی ، پاششی و غوطه وری استفاده کرد. مکانیسم عمل چربیگیری به این صورت می باشد که دترجنتهای موجود در چربیگیر دارای دو سر آبدوست و چربی دوست می باشد و از سمت چربی دوست به ذرات چربی موجود در سطح ورق حمله کرده و چربی را احاطه می نماید پس از جدا کردن ذرات چربی ، دترجنتها از طرف آبدوست در محلول پراکنده می گردد در ساخت چربیگیرها از سودسوزآور ، فسفاته ، عوامل کمپلکس کننده ، بافر ، دترجنتها استفاده می شود.

آبکشی :

قطعات پس از چربیگیری باید کاملا شسته شوند تا از تداخل وان ها جلوگیری نماید. آبکشی به دو روش غوطه وری و پاششی انجام می شود در تانک آبکشی حدکثر اختلاط و آشفتگی باید وجود داشته باشد تا بازده کار بالا رود و این آشفتگی ممکن است به واسطه ورود هوای فشرده به درون مخزن تامین شود و آب تازه پیوسته وارد سیستم شده تا تانک همواره سرریز داشته باشد و غلظت محلول در تانک آبکشی بالا نرود و مقدار ذرات جامد موجود در آبکشی باید از ۱۵۰ میلی گرم در لیتر کمتر باشد و فاقد یون های کلراید ، فلوراید و سولفید باشد.

چون با وجود آنها آبکشی به درستی انجام نمی گیردو در سیستم پاششی فشار پاشش بین ۱ بار الی ۲ بار تنظیم می شود و زمان پاشش حدود ۲ الی ۳ دقیقه بوده و سختی آب از ۱۵۰ ppm میلی گرم در لیتر کمتر و مدام سرریز داشته باشد و همچنین ph مناسب و قابل قبول در مرحله قبل از فسفاته کاری ۷.۵ الی ۹ می باشد.

دمای محیط

نکته دیگر ایناست که آبکشی در دو مرحله بعد از چربیگیری کیفیت بالایی برای پوشش فسفاته آهن خواهد داشت آبکشی اول با آب گرم حدود ۴۰ درجه سانتی گراد و آبکشی دوم با دمای محیط باید باشد.

فسفاته آهن ترکیبی است که برای فسفاته نمودن قطعات فلزی به منظور جلوگیری از خوردگی در برابر عوامل جوی و آماده نمودن آن فلز برای پذیرش و چسبندگی بیشتر رنگ به کار می رود.

با توجه به میزان مصرف این ترکیب جهت فسفاته نمودن همچنین کیفیت قطعه پس از عملیات با در نظر گرفتن راندمان کاری بسیار بالا از لحاظ اقتصادی هزینه های تولید را کاهش خواهد داد.

بسته بندی مایع فسفاته

مایع فسفاته کاری در گالن های ۲۰ لیتری موجود می باشد.

کلمات کلیدی

محلول فسفاته کاری قبل از آبکاری ، مایع فسفاته ، فسفاته ، محلول فسفاته ، فسفاته آهن ، فسفاته مس ، فسفاته قبل از رنگ ، محلول فسفاته قبل از آبکاری

سایر مقالات تخصصی شرکت سلف شیمی را دنبال کنید

 

مایع فسفاته چیست ؟

مایع فسفاته چیست ؟

مایع فسفاته چیست ؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *