قرص برنج یا آلومینیوم فسفید + سلف شیمی

قرص برنج یا آلومینیوم فسفید

قرص برنج یا آلومینیوم فسفید

قرص برنج یا آلومینیوم فسفید ، مسمومیت با آلومینیوم فسفید(AAIPP) معضلی بزرگ در شبه قاره هند است.

قرص برنج

مسمومیت با آلومینیوم فسفید(AAIPP) معضلی بزرگ در شبه قاره هند است. آلومینیوم فسفید که از آن برای ضدعفونی و حفاظت از دانه های غلاتی همچون برنج استفاده می شود سمی بسیار مهلک است به ویژه هنگامی که آن را از ظرف تازه شده آن مصرف کنند. مرگ آن بر اثر شوک عمیق آماس قلب و از کار افتادن بعضی عناصر داخلی بدن است.بیشترین دلیل خود کشی در شمال هند را مسمومیت بر اثر آلومینیوم فسفید (قرص برنج) گزارش کرده اند.

نرخ مرگ ومیر

این قرص ظرف سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار مشکل می کند و فرد در اثر مرگی دردناک و زجرآور خواهد مرد. بر اساس آمارهای گزارش شده از پزشکی قانونی تهران از سال ۱۳۹۲، ۶۶۱ نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده اند.

در صورتی که فرد قرص برنج را بخورد یا بوی آن را استشمام کند دچار مسمومیت خواهد شد که در صورتی که سم از بدن وی خارج نشود مرگ در پی خواهد داشت. خاصیت سمی آلومینیوم فسفید به خاطر گاز فسفین است که باعث جراحات رادیکال آزاد می شود که از فعالیت آنزیم های سلول های حیاتی جلوگیری و بافت ها را نابود می کند. واکنش آلومینیوم فسفید با آب بدن باعث ایجاد گاز فسفین می شود.

نشانه ها

معمولا پس از چند دقیقه که از ورود آن به معده گذشت ویژگی های سمی شروع به کار می کنند. پیامد کشنده اصلی آن معمولا از کار ایستادن سیستم گردش خون است که بر میوکارد اثر مستقیم می گذارد و به غده فوق کلیه آسیب می رساند. علائم آن با میزان دوز مصرفی و زمان متفاوت است. ویژگی بارز کلینیکی دیده شده، مقاومت در برابر درمان با دوپامین است. نشانه های دیگر عبارتند از سرگیجه، خستگی، فشار قفسه سینه، سر درد، حال به هم خوردگی، تهوع، بی حسی، اسهال، آتاکسی، لرز، خواب رفتگی، ضعف ماهیچه ها، دید دوگانه و یرقان است. اگر نفس کشیدن بیمار به سختی امکان پذیر بود ممکن است او به ترتیب دچارARDS، نارسایی قلبی، آریتیم قلبی، تشنج شده و سپس به کما برود.

نشانه های بعدی که ظاهر می شود در اثر سم بر کبد و کلیه است. تشخیص مسمومیتAIP، معمولا با گمان پزشکی یا گزارش خود شخص یا شاهدان صورت می پذیرد. در جاهایی که از اسم قرص برنج استفاده می شود و سابقه خورده شدن آن وجود دارد باید با این مسمومیت همانند مسمومیت با روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد یک استاد دارو سازی این دانشگاه پس از چند سال تحقیق توانست ترکیب طبیعی را برای درمان این مسمومیت بدست آورد.

راه حل زنده ماندن

برای کمک به مسموم تنها کارهای حمایتی انجام می شود چون تاکنون هیچ پادزهری برای آن ساخته نشده است. نرخ تلفات آن حدود تا۶۰% می رسد. درمان با منیزیم فسفات ممکن است درصد مرگ را کاهش دهد که این مسئله در برخی تحقیقات بیان شده است. پس از خورده شدن آن، تخلیه معده و روده و پاکسازی سم جذب نشده، معمولا تا یک دو ساعت پس از مصرف می تواند به بیمار کمک کند. پتاسیم پر منگنات در شستشوی معده می تواند در تجزیه سم کمک کند. بیماری های با مسمومیت بالا نیاز به مانیتور دائمی و بهوش آوری با مایع و بازگشایی با مایع و بازگشایی عروق هستند.

نکات مهم در مورد قرص برنج

• قرص برنج که به نام فسفید آلومینیوم نیز شناخته می شود، دو نوع گیاهی و شیمیایی دارد که نوع گیاهی آن بنان و نوع شیمیایی آن فسفید آلومینیوم نام دارد.

• بصورت قرص های ۳ گرمی، به رنگ خاکستری تیره در بسته های استوانه ای، به میزان ۱۰ قرص در هر بسته عرضه می شود.

• قرصی است که یک عدد آن قادر است هزاران شته را از بین ببرد.

• برای جلوگیری از پیدا شدن حشرات در برنج و حبوبات و آرد و…. در انبارها از این قرص ها استفاده می شود.

• استفاده از این قرص صرفا در صلاحیت تیم های کنترل و بهداشت مواد غذایی است و افراد عادی به هیچ عنوان نباید اقدام به این عمل نمایند.

• استفاده از این قرص ها به منظوزر مبارزه با آفات، صرفا در انبارهای مواد غذایی باید باشد و به هیچ عنوان استفاده خاگی از آن مجاز نیست.

• این قرص از خود گاز فسفید تولید می کند و باعث کشته شدن جونده ها می شود.

• قبل از به کار بردن در انبارها، باید تمام در و پنجره ها بسته باشد و شکاف انبار با نایلون گرفته شود.

• بعد از قرص گذاری نباید کسی در اتاق های اطراف انبار بخوابد.

• هنگام خارج کردن قرص ها از محفظه پلاستیکی می بایست از دستکش پلاستیکی استفاده کرد.

• اگر قرص در گونی حبوبات قرار داده می شود باید با کیسه نایلون کاملا گونی پوشسده شود ودر هوای آزاد خارج از انبار قرار بگیرد.مسمومیت با این قرص هم از راه استنشاق، هم از راه تماس پوستی و بصورت خوراکی اتفاق می افتد.مصرف خوراکی آن باعث تهوع، استفراغ، اسهال، احساس سرما، عطش، سر درد، تشنج، کما می شود.

قرص برنج زجر آورترین مرگ

این قرص خاصیت (تبدیل جامد به بخار) دارد و در اثر تصعید، گاز فسفین یا ph3 آزاد می کند و گاز آزاد شده سبب می شود لارو یا حشرات در دانه های غلات به ویژه غلات انبار شده از بین برود. هر قرص برنج در مجاورت با رطوبت برنج حدود ۴۰۰ppm گاز فسفین آزاد میکند. اگر در فضای مناسبی حدود۵-۳ ppm برسد استشمام آن هم خطر آفرین می شود.

وقتی انسان این قرص را می خورد در محیط معده که رطوبت و اسید معده وجود دارد، قرص به سرعت تصعید شده و گاز فسفین آزاد میکند که از طریق سلول ها جذب می شود و به سلول های قلبی، ریوی و انتهای عروق سرخرگی آسیب وارد می کند و به سرعت انسان را دچار اختلالات کبدی، کلیوی، تنفسی، شوک، نارسایی قلبی و افت شدید فشار و کما می کند.

فروش قرص برنج برای لاغری در عطاری

قرص برنج دو نوع است، نوع اول آن سم کشنده ای دارد که پس از قرار گرفتن در جریان هوا با اکسیژن ترکیب می شود و سم کشنده ای دارد که پس از قرار گرفتن در جریان هوا با اکسیژن ترکیب می شود و سم کشنده ای تولید می کند. نوع دیگری از قرص برنج گیاهی به صورت خوراکی در عطاری ها برای لاغری و کاهش وزن به فروش می رسد. وی یا تاکید بر این که ما مصرف قرص برنج گیاهی را هم تایید و توصیه نمی کنیم، اظهار کرد: این قرص گیاهی با افزایش سوخت و ساز بدن به لاغری افراد کمک می کند، اما در برابر آن عوارض طولانی مدت و جبران نا پذیری را به دنبال خواهد داشت.

قرص برنج، نامش قرص برنج است اما در واقع برای ساخت آن از مواد شیمیایی استفاده می شود. این کارشناس طب سنتی تصریح کرد: برخی افراد از قرص برنج برای نگهداری برنج استفاده می کنند که روشی کاملا نادرست بوده و بهتر است به جای این قرص خطرناک از ریشه انار، حبه های سیر و نمک برای نگهداری طولانی مدت برنج استفاده کنند. مدیر کل پزشکی قانونی استان همدان نیز گفت: چهار نفر در همدان بر اثر مسمومیت های ناشی از مصرف قرص برنج جان خود را از دست دادند که از این تعداد یک نفر زن و سه قربانی دیگر مرد بودند.

 

سایر مقالات تخصصی شرکت سلف شیمی را دنبال کنید

 

قرص برنج یا آلومینیوم فسفید

قرص برنج یا آلومینیوم فسفید

قرص برنج یا آلومینیوم فسفید

قرص برنج یا آلومینیوم فسفید

قرص برنج یا آلومینیوم فسفید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *