استفاده از سود مایع در فرایند تصفیه آب

استفاده از سود مایع(سود سوز آور) در فرایند تصفیه آب

اگر آب اسیدی باشد، یکی از روش هایی که به‌منظور تنظیم pH  و میزان اسیدی بودن آن مورداستفاده قرار می‌گیرد، استفاده از سود مایع یا سود سوز آور می‌باشد.

pH یک معیار برای بررسی میزان قلیایی یا اسیدی بودن آب است. pH بین ۰ تا ۱۴ متغیر است و pH 7 حالت خنثی را نشان می‌دهد. بازه معمول برای pH آب آشامیدنی در حدود ۶-۸٫۵ است.

pH اغلب تحت تأثیر شرایط زمین‌شناسی منطقه و نوع مواد معدنی موجود در خاک و صخره‌های آن محلول است. pH همچنین می‌تواند تحت تأثیر باران‌های اسیدی قرار گیرد. آب با میزان pH کمتر از ۷ حالت اسیدی دارد و خورنده است.

فلزات حل شده در آب همچنین ممکن است، مشکلات بهداشتی ایجاد کنند. در تصویر زیر نمونه ای از نجهیزات تزریق سود مایع به درون چاه آب قابل مشاهده می باشد.

 

نمونه از تجهیزات تزریق سود مایع یا سود سوز آور به منظور خنثی سازی و کاهش اسیدیته آب

درصورتی‌که آب اسیدی باشد، یکی از راه‌هایی که به‌منظور تنظیم pH مورداستفاده قرار می‌گیرد، استفاده از این ماده  در فرایند تصفیه آب می‌باشد.

با افزودن این ماده به آب، pH تا نزدیکی حالت خنثی افزایش پیدا می‌کند. به منظور افزایش pH آب در چاه های آب ، سود کاستیک مایع به درون چاه تزریق می شود.

از آنجا که محلول سود مایع نیز خورنده است، یک پمپ خوراک دهنده مقاوم در برابر خوردگی شیمیایی، سود مایع را برای افزایش pH به ابتدای جریان آب اضافه می‌کند.

سود مایع باید مستقیماً به چاه آب افزوده شود تا از خوردگی تجهیزات سر چاهی و پمپ مکش آب نیز جلوگیری شود.

در صورتیکه در مراحل مختلف تصفیه آب و فاضلاب نیاز به ضد عفونی کردن باشد، می‌توان از سدیم هیپوکلریت (آب ژاول) استفاده کرد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *