شیمی آلی و شیمی معدنی + سلف شیمی

حلال استون چیست ؟

حلال استون چیست ؟

استون، از جمله ساده ترین و کوچکترین کتون ها، مایعی بی رنگ، فرار، محلول در آب، بنزن، اتانول، متانول، دی اتیل اتر و کلروفرم و اشتعال آور با فرمول شیمیایی (CH3)2CO است.

تاریخچه:

این ترکیبات نخستین بار در قرون وسطی از طریق تقطیر استات فلزی مانند سرب، کشف شده اند.

کاربرد استون:

حلال:

این ماده، حلال خوبی برای خیلی از پلاستیک ها و فیبرهای صنعتی است و در تولید محصولات صنعتی، تولید پارچه و محصولات بافتی، رنگ کردن اتومبیل ها و .. استفاده می شود.

حدواسط شیمیایی:

استون در سنتز متیل متاکریلات، تولید حلال هایی مانند متیل ایزوبوتیل الکل و متیل ایزوبوتیل کتون استفاده می شود.

آزمایشگاه:

این ماده به عنوان حلال قطبی و پروتیک در خیلی از واکنش های آلی مانند SN2 کاربرد دارد. همچنین، به عنوان حلالی پرکاربرد در تمیز کردن و شستن ظروف آزمایشگاه نیز شناخته شده است.

کاربرد آرایشی و پزشکی:

این ماده شیمیایی در خیلی از مواد آرایشی و دارویی کاربرد دارد، ولی مهمترین نقش آن، استفاده در افزاینده های غذایی و پاک کردن لاک ناخن است. درمان جوش ها و لایه برداری پوست های خشک از جمله کاربردهای دیگر آن می باشد. 

استون در تولید خیلی از قرص ها و مایعات جهت مخلوط کردن پر کننده ها و مواد اولیه فعال، کاربرد گسترده ای دارد. بنابراین، این ماده در صنعت داروسازی باعث تولید قرص هایی مقاوم و با چگالی بالا می شود.  

کاربرد خانگی و متفرقه:

این ماده جهت زدودن باقی مانده های مواد شیمیایی روی ظروف شیشه ای و چینی بسیار پرکاربرد است. همچنین برای صیقل دادن صفحات پرینترهای سه بعدی نیز به کار می رود.

سایر مقالات تخصصی شرکت سلف شیمی را دنبال کنید

آشنایی با زئولیت

شیمی آلی و شیمی معدنی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *