مواد سازنده صابون چیست ؟ + سلف شیمی

مواد سازنده صابون چیست ؟

مواد سازنده صابون چیست ؟

 

مواد تشکیل دهنده و سازنده صابون ها چه ترکیباتی هستند ؟نوع و چگونگی عملکرد هر کدام از آنها به چه صورت است ؟ سورفکتنت چیست و چه نقشی در صابون ایفا می کند ؟ در این مقاله قصد داریم به این پرسش ها پاسخ دهیم.

یک ماده ی شوینده یک ترکیب شیمیایی و یا مخلوطی از ترکیبات شیمیایی است که به عنوان عامل پاک کننده مورد استفاده قرار می گیرد. صابون نیز یک عامل پاک کننده است که از یک یا چند نمک یا اسید چرب تشکیل شده است. پس بنابر این تعریف, در واقع خانواده ی صابون ها نیز بخشی از detergent ها محسوب می شود.

 

هر مولکول صابون یک سر یونی دارد که آب دوست است و در آب حل می شود. (چون مولکول های آب خاصیت قطبی دارند, تنها مولکول هایی می توانند در آن حل شوند که دارای خاصیت قطبی باشند.) هم چنین سر دیگر آن که یک زنجیره ی هیدروکربنی است, غیر قطبی و آب گریز است, و می تواند مواد غیر قطبی مانند روغن و چربی را در خود حل کند.

این مولکول ها در واقع پلی هستند بین آب و روغن که با حل کردن مولکول های چربی در خود, امولسیونی از قطرات کوچک چربی در آب تشکیل می دهند. به موادی که از چنین مولکول هایی تشکیل می شوند, سورفکتنت[۱] گفته می شود. از دیگر کاربردهای سورفکتنت ها می توان به استفاده آنها در انواع امولسیفایرها اشاره کرد.

سورفکتنت ها کشش سطحی آب و کشش بین سطحی آب و روغن را با جذب بین سطحی مایع – مایع کاهش می دهند. به  طور کلی سورفکتنت ها اصلی ترین ترکیب تشکیل دهنده مواد شوینده محسوب می شوند. و اساسا به دلیل وجود همین ترکیب در مواد شوینده است که این قابلیت را به انها می دهد که بتوانند چربی ها و کثیفی های تجمع یافته را در خود حل کنند و با استفاده از آب تمیز بتوان آنها را از محل دور کرد.

 

 

مواد سازنده صابون چیست ؟

بسیاری از ترکیبات آلی می توانند به عنوان سورفکتند عمل کنند.  این ترکیبات (و مواد شوینده ای که شامل آنها می شود) را می توان درچهار گروه دسته بندی کرد:anionic, cationic, zwitterionic و non-ionic. در سورفکتنت های غیر یونی, سر آب دوست آن با گروه های کربوکسیل تعویض شده است.

بیشتر شوینده های لباس, دارای سورفکتنت هایی از نوع non-ionic و anionic و یا ترکیبی از این دو هستند. گاهی اوقات نیز از سورفکتنت های cationic استفاده می کنند.  اما سورفکتنت های cationic و anionic با هم ناسازگار هستند و نمی توان آن ها را به صورت هم زمان در یک شوینده مورد استفاده قرار داد.

معمولا در یک شوینده چیزی در حدود ۸ تا ۱۸ درصد سورفکتنت مصرف می شود. کف از حباب های گاز با دیوارهای نازک از مایع ساخته شده که ساختاری سه بعدی دارد. مایع از دیواره ها به وسیله نیروی گرانش به محل اتصال کشیده می شود. شوینده ها با اثر بر خواص الکترواستاتیکی ٬ ویسکوزیته سطح ٬ ویسکوزیته کل و الاستیسیته فیلم می توانند موجب افزایش میزان کف شوند.

علاوه بر سورفکتنت یک ماده شوینده می تواند شامل ترکیبات دیگری نیز باشد که هر کدام عملکرد خاص خود را دارند.

مواد شوینده به طور کلی به منظور تولید محصولات بهداشتی شخصی, شست و شوی ظروف و لباس مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر آن از مواد شوینده در تولید طیف وسیعی از محصولات, از جمله : خمیر دندان, مواد ضدعفونی, محلول های شست و شوی خشک , بنزین و روغن های روان کننده استفاده می شود.

مواد سازنده صابون چیست ؟

مواد سازنده صابون چیست ؟

سایر مقالات تخصصی شرکت سلف شیمی را دنبال کنید

سدیم هیدرو سولفیت

مشخصات فیزیکی متیلن کلراید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *