کلروفریک چیست و از چه محلولاتی تولید شده است؟ + سلف شیمی

کلروفریک چیست؟

کلروفریک چیست؟

کلروفریک چیست و از چه محلولاتی تولید شده است؟

کلرید آهن (III ) که کلرید فریک یا کلروفریک نیز نامیده می شود، یک ترکیب شیمیایی در مقیاس صنعتی با فرمول FeCl3 و با عنصر آهنی در حالت اکسیداسیون +۳ است.

کلرید آهن(III) از ترکیب مستقیم گاز کلر با آهن در شرایط حرارت مناسب و یا از ترکیب هیدروکلریک اسید با آهن و اکسید کردن کلرید آهن(II) تهیه شده با گاز کلر و یا از ترکیب آهن با کلرید آهن(III) و اکسیدکردن مجدد آن با گاز کلر بدست می‌آید.

کلرید آهن (III) در شکل طبیعی خود بسیار کم دیده شده است ، شکل معدنی و طبیعی آن molysite نام دارد و به انواع زیر طبقه‌بندی می‌شود:

پودر خشک (بدون آب تبلور)

کلرید آهن(III) به شکل پودر خشک با فرمول مولکولی FeCl3 به شدن جاذب رطوبت است و با جذب رطوبت درخشندگی نارنجی پیدا می‌کند. این نوع کلرید آهن به دلیل جذب رطوبت ممکن است به شکل کلوخه‌ مشاهده شود.

کریستال ۶ آبه (FeCl3.6H2O)

محلول کلرید آهن(III) در غلظت‌های بالا با شش مولکول آب به صورت کریستال زرد یا نارنجی رنگ در می‌آید و حاوی ۶۰ درصد جرمی کلرید آهن(III) می‌باشد.

کلروفریک چیست؟ + سلف شیمی

این دو ترکیب در حلال‌هایی مانند استون، متانول و اتانول نیز به خوبی قابل حل است.

کلرید آهن(III) مایع (محلول)

کلرید آهن(III) مایع یا محلول غلیظ کلرید آهن(III) ، به رنگ قهوه‌ای سیر، بدون مواد معلق و مواد ناخالص قابل رویت می‌باشد و در ظروف پلاستیکی یا به صورت فله عرضه می‌شود.

غلظت کلرید آهن(III) در محلول معمولا بین ۳۷ تا ۴۳ درصد جرمی FeCl3 می‌باشد.

در جدول زیر ویسکوزیته محلول کلروفریک(کلرید آهنIII) در دماها و غلظت‌های مختلف (درصد وزنی) بیان شده است.

ویسکوزیته محلول FeCl3 در دماها و غلظت‌های مختلف بر حسب ۱۰۳Pa.S

کلروفریک چیست؟ + سلف شیمی

کلرید آهن (II)

کلرید آهن (II) که به نام” کلرید فرو ” نیز شناخته می شود ترکیبی شیمیایی با فرمول FeCl2 است . جامدی پارا مغناطیس با نقطه ی جوش بالا و معمولا به عنوان یک جامد غیر سفید رنگ به دست می آید . FeCl2 از آب به شکل تترا هیدرات سبز رنگی کریستاله می شود که مرسوم ترین شکلی است که در تجارت و آزمایشگاه می توان از آن دید. هم چنین یک دی هیدرات وجود دارد . این ترکیب نیز در آب حلال است ، حلال های آبی FeCl2 به رنگ زرد هستند .

کلرید آهن (II) به راحتی با اضافه کردن پودر آهن به یک محلول متانول و اسید هیدروکلریک غلیظ تحت یک جو خنثی تولید می‌شود .

این واکنش باعث ایجاد ماده محلول متانول می شود که به دنبال حرارت دادن در خلاء در دمای در حدود ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد FeCl2 غیر آب دار را تولید می کند ، FeBr2 و FeI2 را می‌توان به شیوه ی مشابهی آماده کرد.

کلرید آهن دارای کاربرد های خاص متنوعی است ، ولی ترکیبات مرتبط سولفات فرو و کلرید فریک از کاربرد های بیشتری برخوردار هستند.

جدا از استفاده در سنتز آزمایشگاهی کمپلکس های آهن ، کلرید آهن (II) نقش یک عامل کاهنده را در تصفیه ی آب به خصوص فاضلاب حاوی کرومات دارد .

 

کلروفریک چیست و از چه محلولاتی تولید شده است؟

کلروفریک چیست و از چه محلولاتی تولید شده است؟

کلروفریک چیست و از چه محلولاتی تولید شده است؟

کلروفریک چیست و از چه محلولاتی تولید شده است؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *