انواع کاربرد های اسید کلریدریک - سلف شیمی

انواع کاربرد های اسید کلریدریک

کاربردهای اسید کلریدریک

انواع کاربرد های اسید کلریدریک

اسیدشویی فولاد

اسید کلریدریک (هیدروکلریک اسید) یک اسید قوی معدنی است که در اکثر فرآیندها مثل پالایش فلزات به کار می‌رود. یکی از مهم ترین کاربردهای اسید کلریدریک در اسیدشویی فولاد است تا زنگ یا اکسید آهن را از روی آهن یا فولاد قبل از ورود آن‌ها به واکنش‌های بعدی مثل نورد، اکستروژن ، گالوانی کردن و دیگر تکنیک‌ها بزداید. اسید کلریدریک در کیفیت فنی با غلظت معمولا ۱۸ درصد رایج‌ترین ماده اسیدشویی برای اسیدشویی فولادهای کربنی است.

Fe2O3 + Fe + 6HCl → ۳ FeCl2 + 3H2O

شرکت سلف شیمی تولید کننده سولفات سدیمکلرید کلسیماسید کلریدریکسولفات پتاسیم می باشد.

جهت آشنایی با سایر محصولات بر روی لینک محصولات کلیک کنید.

 

صنعت اسیدشویی فولاد فرآیندهای بازسازی اسید کلریدریک را بهبود بخشیده است، مثل فرایند بازسازی HCl سرخ‌کننده اسپری یا بستر سیال که بازیافت HCl را از مایع اسیدشویی مصرف شده ممکن می‌سازد. معمول‌ترین فرایند بازسازی فرایند پیروهیدرولیز طی واکنش زیر است:

FeCl2 + 4 H2O + O2 → ۸ HCl+ 2 Fe2O3

با بهبودی اسید مصرف شده یک حلقه اسیدی بسته ساخته می‌شود. فرآورده جانبی اکسید آهن (II) از واکنش بالا با ارزش است چون در بسیاری از صنایع ثانوی به کار می‌رود.

تولید ترکیبات آلی

دیگر استفاده مهم اسیدکلریدریک در تولید ترکیبات آلی ، مانند وینیل کلرید و دی کلرواتان برای پلی وینیل کلراید (PVC) است. معمولا این کار یک استفاده غیرآزاد است زیرا مصرف محلی اسیدکلریدریک تولید شده در واقع به بازار آزاد نمی‌رسد. دیگر ترکیبات آلی تولید شده با کمک اسیدکلریدریک عبارتند از بیسفنول ای برای پلی کربنات ، کربن فعال و اسید اسکوربیک مانند تولیدات متنوع داروهای شیمیایی.

۲ CH2= CH2 + 4HCl + O2 → ۲ClCH2CH2Cl + 2H2O (دی کلرواتان توسط اکسی کلری شدن )

چوب + HCl + حرارت ← کربن فعال (فعال سازی شیمیایی)

تولید ترکیبات غیرآلی

محصولات زیادی توسط اسیدکلریدریک طی یک واکنش شیمیایی اسید و باز طبیعی منجر به ترکیبات معدنی (غیرآلی) تولید می‌شوند و هم چنین مواد شیمیایی درگیر با آب مثل کلرید آهن (III) و پلی آلومینیوم کلراید (PAC).

Fe2O3 + 6HCl → ۲ FeCl3 + 3H2O (کلرید آهن III از مگنتیت)

کلرید آهن (III) و PAC هر دو برای لخته‌سازی و انعقاد در تصفیه آب و فاضلاب، تولید کاغذ و تولید آب آشامیدنی به کار می‌روند. دیگر ترکیبات معدنی تولید شونده با اسیدکلریدریک شامل کلرید کلسیم ، نمک پخش در جاده، کلرید نیکل (II) برای آبکاری و کلرید روی برای صنعت گالوانیزه‌کردن و تولید باتری هستند.

CaCO3 + 2HCl → CaCl2 + CO2 + H2O (کلرید کلسیم از سنگ آهک)

کنترل pH و خنثی سازی

اسیدکلریدریک هم چنین برای تنظیم اسیدی بودن ( pH ) محلول‌ها به کار می‌رود.

OH− + HCl → H2O + Cl−

در خلوص مورد نیاز صنایع (غذایی، دارویی، آب آشامیدنی) ، اسیدکلریدریک باکیفیت برای تنظیم pH فرایند جریان‌های آبی استفاده می‌شود. در صنایع کم تقاضا، اسیدکلریدریک با کیفیت فنی برای خنثی‌سازی جریان‌های اتلافی و مراقبت از استخر شنا نیز به کار گرفته می‌شود.

بازسازی مبدل‌های یونی

اسیدکلریدریک باکیفیت در بازسازی یک رزین مبدل یون به کار گرفته می‌شود. تبادل کاتیون به طور گسترده برای حذف یون‌هایی مثل +Na و Ca+2 از محلول‌های آبی در تولید آب معدنی شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسید برای شستن کاتیون‌ها از رزین‌ها به کار می‌رود. مبدل‌های یونی در تمام صنایع شیمیایی ، تولید آب آشامیدنی و اکثر صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دیگرکاربردها

اسیدکلریدریک در تعداد زیادی از کاربردهای در مقیاس کوچک مثل فرایندهای خالص سازی نمک طعام، چرم سازی، نظافت و خانه‌داری و بنای ساختمان‌ها به کار می‌رود. تولید نفت را می‌توان با تزریق اسیدکلریدریک در بستر صخره‌ای یک چاه نفت، حل‌کردن یک قسمت از صخره و ساختن یک منفذ بزرگ تحریک کرد. اسیدزنی چاه نفت یک فرایند رایج در صنعت تولید نفت است.

اسیدکلریدریک برای حل کردن کلسیم کربنات نیز به کار می‌رود به عنوان مثال برای پوسته پوسته کردن رسوب‌ها و برای پاک کردن ملات از آجرکاری‌ها. البته یک مایع خطرناک است که باید با دقت کافی از آن استفاده کرد. ضمن استفاده بر روی ملات آجرکاری، واکنش آن با ملات تا جایی که کل اسید تبدیل شود ادامه می‌یابد و تولید کلسیم کلرات، کربن دی اکسید و آب را به همراه دارد:

۲HCl + CaCO3 → CaCl2 + CO2 + H2O

اکثر واکنش‌های شیمیایی اسیدکلریدریک در تولید غذا، مواد تشکیل دهنده غذا و افزودنی‌های غذایی به کار گرفته می‌شوند. محصولات رایج عبارتند از سیتریک اسید، آسپارتام، فروکتوز ، لیزین ، پروتئین گیاهی هیدرولیز شده با اسید به عنوان مقوی غذایی و در تولید ژلاتین ، اسیدکلریدریک مورد استفاده در صنایع غذایی (خیلی خالص) را می‌توان موقع نیاز برای محصول نهایی به کار برد.

همه چیز در مورد اهمیت صنایع شیمیایی کلیک کنید

انواع کاربرد های اسید کلریدریک

انواع کاربرد های اسید کلریدریک

انواع کاربرد های اسید کلریدریک

انواع کاربرد های اسید کلریدریک

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *